ما باید کشاورزی را در منطقه فرات توسعه دهیم

سوسن دابان رئیس‌مشترک هیئت کشاورزی منطقه فرات با بیان اینکه حملات دولت ترکیه به زیرساخت‌های منطقه و قطع آب رودخانه فرات، بر کشاورزی منطقه تاثیر منفی دارد، گفت: «باید کشاورزی را توسعه دهیم.»

در منطقه فرات مقدمات برای سال ۲۰۲۴ فراهم می‌شود تا در این سال ذرت، گندم، زیره، ارزن، عدس و ... در منطقه کاشته شود. اما پس از حمله دولت ترکیه به ایستگاه نفت، تولید گازوئیل در حال کاهش است که تاثیر زیادی بر کشاورزی منطقه می‌گذارد.

سوسن دابان، رئیس مشترک هیئت کشاورزی منطقه فرات، درباره کشاورزی امسال در منطقه فرات با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

دابان سال ۲۰۲۳ را سال خوب و پرباری عنوان کرد و گفت:« محصولات گندم، ذرت و غلات منطقه غنی بود. در منطقه فرات ۱۷۰ هزار تن غله از کشاورزان اعم از دیم و آبی دریافت شد. دلیل این غنای زمین بارندگی زیاد و تولید فرآورده‌های سوختی بود.

سوسن دابان با بیان اینکه بر اساس تصمیم اداره خودمدیریتی برای دریافت سوخت باید به هیات کشاورزی مراجعه کنند، گفت: «برای دریافت مواد شیمیایی، بذر و سوخت از سوی اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه بیانیه‌ای صادر شد. اداره خودمدیریتی اعلام کرد که برای دریافت این محصولات باید به هیئت کشاورزی منطقه مراجعه و محصولات را بر اساس آن دریافت کنند.»

سوسن دابان اعلام کرد که پس از حملات دولت ترکیه به شمال شرق سوریه و هدف قرار دادن زیرساخت‌های منطقه، امسال با کمبود سوخت گازوئیل مواجه خواهیم شد و ادامه داد: «صدها کشاورز برای دریافت سوخت گازوئیل به هیئت مراجعه کرده‌اند. همچنین به دلیل این که ایستگاه‌های نفت هدف قرار گرفته و از سرویس خارج شده‌اند، سوخت دیزل در منطقه کمیاب خواهد بود. هدف دولت ترکیه هدف قرار دادن زیرساخت‌های منطقه و از کار انداختن تمامی نهادهای منطقه‌ای است.»

سوسن دابان، رئیس مشترک هیئت کشاورزی فرات در ادامه سخنانش گفت: «اختلال در جریان رودخانه فرات تاثیر زیادی بر منطقه دارد. بیشتر کشاورزان منطقه فرات در کنار رود فرات کشاورزی می‌کنند. اما به دلیل قطع آب رودخانه فرات میزان کشت در منطقه رو به کاهش است. ما به عنوان هیئت کشاورزی کارهای مورد نیاز را انجام می‌دهیم و به کشاورزان کمک می‌کنیم. امیدواریم در آینده بتوانیم سوخت بیشتری به دست آوریم و امسال محصولات خود را در منطقه توسعه دهیم.»